måndag 30 april 2012

Hopplöst fall!

Jag letar överallt efter en bulgarisk oljeros! Min Rose de Rescht är nämligen död, den verkar inte gå att rädda. Naturligtvis tänker jag vänta in den stackarn, för jag hoppas ju verkligen på att den ska ta sig och komma igen trots tuffa odds. Om hon nu inte klarar sig vill jag ha en annan damascena på samma ställe. En bulgar skulle annars passa fint bredvid henne, det skulle bli så bra! Vi håller ju på med en stenläggning längs med rosenrabatterna och längst upp vid gångens slut ska vi bygga en uteplats, aningen upphöjd, med dessa väldoftande underverk i närheten. Inte för nära, man vill ju inte fastna i taggarna när man dricker kaffe och spilla allt i knät eller få det i vrångstrupen...

 Ja, ja. Det är mycket man vill, men inte mycket som blir av. Å andra sidan - om trädgården blev klar i detta ögonblick hade jag inte haft någonting att göra... Hörde för ett tag sedan någonting ganska lustigt, apropå detta. En amerikan påpekade att svenskar är så duktiga på det de engagerar sig i. Exempelvis har vi ju en stor export på musiker. Den svensk han pratade med då hävdade bestämt att det beror på att svenskar har så förbannat tråkigt att de måste engagera sig i någonting för att inte bli missbrukare. Kul tanke, men samtidigt: Ett onödigt stort intresse för bakning eller trädgård kan väl också ses som ett slags missbruk, om än hälsosammare än alkoholförtäring och what not?
Blev hur som helst väldigt inspirerad av odlingsterasserna hos bloggarna  Trädgård med utsikt (om vi nu ska återgå till mitt missbruk) och vill naturligtvis göra samma sak! Terasser var planerat, men det här var farligt snyggt! Höjden på väggarna ger också det vindskydd som jag behöver, men det jag undrar över är framkomlighet med skottkärra. Måste fråga dem, eller klura ut någonting väldigt praktiskt. Undrar om de där väggarna kan vara tillräckligt för att få en persika att klara sig här i zon 3... Eller ja, det gör den väl, men blomningen! Hm... Tål att tänkas på.

Hittade en kul blogg idag. Eller hittade och hittade... Den måste ju ha funnits ett tag, men för mig som nybörjarbloggare var det en nyupptäckt.
Eller kul och kul, det beror väl på vem man frågar. Min lillebror hade inte varit lika intresserad som jag. Själv skulle jag väl säga att den var intressant, snarare. Otroligt informativa inlägg med massor av tips. Det var en sak som jag fastnade för specifikt: En växtzonkarta över andra trädgårdsbloggar! Kolla in hos Tankar från Trädgårdsmästaren.

Så kommer vi till rubriken till dagens inlägg. Det hopplösa fallet är:
(Virvlande trummor, en stor fanfar)
Jag!
Kolla in mina bloopers. Jag och min man åkte nämligen iväg till handelsträdgården en gång till igår, trots att vi under lördagen köpte massvis av grejer. Vi fick allt i jorden under lördagen, vi visste ju var vi ville ha det! Kanske hade det varit bättre att spara något till följande dag. Problemet är att man kan inte åka till en handelsträdgård utan att köpa någonting. Vi har inte betalt våra räkningar än den här månaden, men som tur är har vi en full frys, vilket vi borde ha undersökt närmre innan vi ens övervägde ytterligare en tur till handlesträdgården. Tänk om det inte hade varit så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar