fredag 20 april 2012

Rhododendron - matnyttigt?

Som jag tidigare nämnt tycker jag att Rhododendron är otroligt trevliga buskar, kanske för att större delen av min tomt har en jord med surt pH-värde. I en sådan miljö är de ju minst sagt sympatiska (vilket de naturligtvis är annars också)!

Problemet med att samla på rhododendron - för när jag och min man gör någonting slutar det alltid med att vi samlar - är att det inte är många sorter som går att hitta i växthandeln. Så ni kan ju slå vad om att jag blev förtjust när jag hittade Svenska Rhododendronsällskapet, som inte bara anordnar rhododendronresor, utan också säljer egenhändigt framtagna varianter, specialbeställer från Storbritannien och säljer fröer! Det tar ju en faslig tid för ett rhododendronfrö att bli en buske, men ändå!

När jag ändå var inne på ovanliga Rhododendronsorter: I Bowood, England, har man hittat över trettio hybrider av rhododendronbuskar som man hittills trott varit utdöda! Lustit att någonting sådant skall upptäckas i en park där ägarna i flera generationer har sett till att plantera och ta hand om just rhododendron. Parken är öppen för allmänheten under blomningen, men bara då. Hit skulle jag vilja åka! Kanske Rhododendronföreningen ordnar en växtresa dit?

En annan förening som anordnar trädgårdsresor, säljer ovanliga fröer och mycket mer är Sällskapet Trädgårdsamatörerna, som dessutom anordnar växtmarknader. Om ni bor i trakterna mellan Göteborg och Strömstad kanske dessa datum och platser kan vara intressant att markera:

Lördag 5/5 Växtmarknad på Bången 11:00-13:00
I samarbete med Hembygdsföreningen arrangeras denna växtmarknad på Hembygdsgården.

Lördag 12/5 Växtmarknad vid Aröds Kvarn 10:00-13:00
I samarbete med Ljungskileortens hembygdsförening.

Fredag 18/5 10:00-15:00 Växtmarknad vid Granngården i Trollhättan
Sandviksvägen 6, Överby.

Söndag 20/5 11:00-13:00 Växtmarknad utanför Botaniska Institutionen, Göteborg

På dessa växtmarknader kan man hitta växter som normalt inte säljs på plantskolorna, så naturligtvis kommer jag vara där!

Jag skulle också vilja länka till Allt om Trädgårds forum där man också kan köpa växter. Ett trevligt forum där man kan få svar på massor av frågor!

1 kommentar:

  1. Vill bara tillägga att Bowoods Rhododendronturer nu har öppnat! Åh, vad jag önskar att jag var där nu.

    SvaraRadera