tisdag 17 april 2012

Tidiga morgnar

Att gå upp riktigt tidigt på morgonen, se dagen vakna, det är något jag alltid har älskat. Det är den enda tiden på dagen då en kopp kaffe alltid smakar nybryggd, även om det är en kall skvätt från dagen innan; det är bara då fågelkvittret inte störs och överröstas. Jag brukar läsa med min kopp kaffe och katterna som enda sällskap. Som den trädgårdsnörd jag är ägnar jag mig åt drömmerier. Vem brukar INTE bläddra i Din Trädgård (Karin Berglund) eller Allt Om Trädgård (Marie och Björn Hansson mfl) och fantisera sig bort? Eller har ni några andra boktips? En bok som får er att tänka: "Det där var vackert, så där vill jag göra", eller "Vad synd, den är inte härdig i zon 3".
En sådan miss gjorde jag förra året - jag chansade med en praktmagnolia för tidigt, för oskyddat och för självsäkert. Den stackarn dog på fläcken i vårens sista frostnatt, tappade alla blad och återhämtade sig aldrig. Jag får nog bygga en mur i västerläge att låta känsligare växter sola sig mot - för praktmagnolian tänker jag ge ett nytt försök! Nästa gång kommer den klara sig, Det har jag bestämt.
Hoppsan, mitt lässällskap somnade ifrån mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar