söndag 15 april 2012

Vår!

Våren är här och äntligen kan man ge sig ut i trädgården igen! Som vanligt var både jag och mina bin entusiastiska - vi var ute med våra fingrar i jorden innan nattfrosten givit sig av.
De tidiga planteringarna i krukorna suckar med hängande huvuden efter en plötslig köldknäpp, men har redan återhämtat sig. De lökar som sattes förra året sträcker upp sina stjälkar mot en klar vårhimmel och många av dem är fullkomliga nyheter för mig. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp!

Dottern har hjälpt mig rensa och jordförbättra rabatterna vi grävde i fjol. Hon är väldigt duktig för sina snart tre år! Hon blandar svart färdig kompost, jord och torv i sin lilla skottkärra - precis som mamma gör i sin stora - och tippar, sveper ut och kupar runt växterna med en förvånande ömhet. Jag blir riktigt rörd! Under tiden skuttar katterna omkring som ett gäng nyfikna pingisbollar.
Två nya rhododendron planterade samt en lagerhägg som kommer bli riktigt spektakulär! Bladverket är fantastiskt och den utlovade storleken väntar vi på med spänning! Nu vill jag bara se allt blomma också...

Maken har byggt vidare på sin blåbärsodling med ytterligare ett amerikanskt monstrum. I fjol åt dottern upp alla bären, inklusive karten; men i år kanske hon har växt till sig så pass att hon kan låta dem mogna. Makens gamla körsbärsträd klarade inte vintern och ett nytt har tagit dess plats. Vi hoppas på både blommor och bär, men första året får man kanske nöja sig med att det överlever och trivs.

Ja, vi är hopplösa. Under loppet av en ynka påskvecka har vi hunnit till handelsträdgården tre gånger (två av gångerna på dotterns inrådan). Maken längtar efter fler liljor, jag efter plats åt fler rosor. I år har även dottern inspirerats och köpte två stycken cover-rosor. Ska bli kul att se dem blomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar