måndag 16 april 2012

Visst gör det ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka?

Jag är så frustrerad! I den allmänna röran i vårt hem har jag förlagt alla mina anteckningar om trädgården från förra sommaren! Kartan över tomten med alla växters namn har också uppmärksammats med sin frånvaro. Bara de inte ligger i klädkammaren, för då lär jag aldrig hitta det igen! En stor besvikelse, särskilt som jag har ett par nya plantor att skriva upp på kartan.

Jag har ett annat problem också. Det finns inga roliga Rhododendronbuskar till salu i min del av Sverige. Inga som jag inte redan har. En trädgårdsnörd skall helt uppenbart bo på Österlen för att få tag på roliga växter. Jag har än så länge sex Rhododendron i trädgården - fyra i torvpartiet varav två är av samma sort. Det ger mig ynkliga fem olika sorter. Letar med ljus och lykta efter röda varianter för torvpartiet, men det är ju inget spännande med fjorton olika hybrider på samma sorts buske - vilket för närvarande är fallet. Nåja, en vanlig hederlig lila parkrhododendron har jag ju inte - bina kan få en i födelsedagspresent. Deras skydd mot nordöstvinden kommer i uppväxt tillstånd bli pampigt!

Vi har fortsatt att gräva för stenläggningen i rosenträdgården (vilket också låter pretentiöst - där finns endast 11 rosor för närvarande; mitt stoltaste exemplar, Rosa Moyesii, är för storvuxen och utgör en del av häcken istället), men nu börjar våra stenar ta slut. Dags att ge sig ut på tiggarstråt igen hos traktens markägare. I år hoppas jag på att hitta en Rosa Hugonis att placera bredvid Moyesiin, men sådana rosor har i alla fall varit knepiga att få tag på HÄR. Rugosorna får inte heller stå i rosenträdgården, av förklarliga skäl. Hittar fortfarande rotskott efter den stackarn som vi tvingades klippa ned då den höll på att förstöra huset för oss. Skotten trivs dock bra där de står, utbredda längs vår slingrande grusväg.

Åh, som jag längtar efter lite varmare väder; jag vill inget annat än ut!
...särskilt som mina anteckningar fortsätter att hålla sig undangömda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar