onsdag 16 maj 2012

Behöver...

...En wollemia nobilis. Naturligtvis måste jag ha en sådan bara för att den är knepig att få tag på.

Det började med att jag ströläste senaste numret av TrädgårdsAmatören. "Jaha, ett gammalt träd, så spännande!" Så blev jag väl störd av min glada treåring och tappade tråden, eller också tappade jag bara koncentrationen och började tänka på dinosaurier som klampade omkring i skogarna på Jura-tiden. Så tankspridd som jag är skulle det sistnämnda inte vara ett dugg förvånande.

Så när jag och min man var ute i trädgården idag (som vanligt när dottern har somnat nu för tiden då det är så pass ljust att man kan se vad man håller på med) gick han och muttrade om något träd han hade läst om i TrädgårdsAmatören. Ett träd som var utrotningshotat.

Utrotningshotade saker (kanske fel ordval, men detta inkluderar både flora och fauna) får mig att bli en hönsmamma som vill ta hand om dem, så naturligtvis sa jag: "Ett sådant måste vi ju ha!"

...Utan att lyssna klart på hans mening: "De är så ovanliga att folk burar in dem för att de inte ska bli stulna", varpå jag ännu hellre ville ha ett. Så nu är frågan den: Går de att få tag på för VANLIGA pengar, eller måste man ha minst tremiljonersexhundraåttiofyratusentrehundraarton och femtio för att kunna köpa ett sådant träd? Och, viktigast av allt: Om de går att få tag på för den runda slanten av tretton får och en häst, är den härdig i zon tre?

Här hade det varit snyggt med den här bilden.

"Because their are only about 150 specimen in three locations in the wild they are very protective of the specimen located in the botanical gardens of Australia. Here is one in a specially built cage. Another specimen, in a similar cage, is in the Royal Botanic Gardens in Sydeny." Brad Monroe's Sabbatical Travels Australia March 2004

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar