söndag 13 maj 2012

Bisysslor kring bigården

...måste göras för en effektiv honungsskörd under sommaren, men jag har inte alls känt mig motiverad. Kan det bero på det hetsiga humör bina verkar vara på? Vi var förbi och hälsade på både igår och idag - finns det någonting mysigare än att titta på bina som surrar ut och in på flustret, bärande på tunga pollenklumpar? De ser nästan ut som lätt fetlagda damer i päls och ridbyxor! Man kan utifrån färgen på pollenet och beroende på månad avgöra var bina hämtar nektar. De bär på mycket pollen redan nu, vilket betyder att de nog är just lite irriterade. Varje vår börjar med pollensamling för protein, vilket behövs för de nya ynglen.

Undanröjning för hönshus är påbörjat! Allt material som grävdes bort för att skapa en planare yta att börja bygga på blev rhododendrongodis. Flera skottkärror fullakördes direkt till bättre behövande.

Vi började försiktigt rensa i en rönn för att få bort döda skott. Det visade sig att trädet självt var dött och att det endast var ett par glesa kvistar som fortfarande levde. Som den stod längst ut på en bergkant utan matjord nog ens åt en liten envis brännässla var det tyvärr inte mycket att göra, det fanns ingen möjlighet att fylla på runt rötterna.
Så när den var bortsågad blev det ödsligt tomt och solljuset strilade inte ned så där mysigt över stigen som vi ville. Maken kom med det eminenta förslaget att bygga upp ordentligt och plantera gullregn. Awesome! Det vill jag ju ha, men visste inte var!

Så hjälptes vi åt att drömma vidare tills kvällen blev sen. Önskelistan är större, men inte uppdaterad. Sekvoja, Katsura och Sibiriskt korkträd är bara få. Ja, som vanligt är vi hopplösa! Vi hittade till och med ett ställe i Byxelkrok (!) som säljer merparten av det vi har på önskelistan. Tur att min svåger bor i Nybro och vi ska dit till midsommar - dagstur till Öland, någon?

4 kommentarer:

  1. Vilken trädgård du verkar ha. Vilka ytor! Önskar att jag också hade en så stor trädgård, gärna på landet och då skulle givetvis hönshus stå på min önskelista! Bikupor är jag lite mer skeptisk till men det beror nog på okunskap. Det finns säkert en tjusning med det också.

    // Fia

    SvaraRadera
  2. Vi är väldigt nöjda med vår trädgård! Eller platsen för den; än är det inte mycket till trädgård ;)
    Vi bor tre kilometer utanför närmsta by, vilket är precis lagom långt ut på landet, utmärkt plats för några djur och lite egna grönsaker och fortfarande cykelavstånd till faciliteter :D

    SvaraRadera
  3. Låter precis som en sådan trädgård jag önskar mig. På landet men ändå inte för långt från civilisationen. Själv bor jag inne i ett mindre samhälle. Visste inte när vi köpte huset att trädgårdsintresset skulle bli så stort. Hade jag vetat det så hade vi med all säkerhet tittat på hus i en mer lantlig miljö. Men det är ju bättre att ha en sådan trädgård jag har än ingen alls och det är ju inget som säger att jag ska bo här i all evighet. Så drömmen den lever och vem vet, en dag kanske jag bor på landet =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera