onsdag 9 maj 2012

Hektisk vardag

Det har regnat. Mer eller mindre konstant. Det började som en störtskur igår kväll när jag och några vänner var ute och åt. Visst, SMHI och YR hävdade båda att det skulle komma under tisdagen, men så underbart varm som dagen var och så vindstilla hade vi nästan börjat tvivla. Att ta sig från restaurangen till bilen resulterade i dyngsurt.

Under middagen hade en god vän som jag inte träffat på länge ringt ett par gånger. Jag fick ringa tillbaka vid lunch idag, innan dess fanns inte en chans. Vad han ville säga var: "Du, jag ska gräva upp min gamla krusbärsbuske, är det något du vill ha?"
Naturligtvis! Jag och min man älskar krusbär, särskilt av den gamla sorten. Vi har haft tur när det kommer till just krusbär; av någon anledning har vi hittat flera stycken lite skeva och vinda skott på de mest underliga ställen. I skogen när vi gallrat bort barrskog för löv, i gärdsgården utmed vår väg...
Vi har förbarmat oss över dem och tagit hand om dem som om de varit ett par svältande kattungar. Nu, efter omsorgsfull beskärning har de blivit riktigt vackra. En chansning, som visade sig ge just de där smakrika, lite gulaktiga, håriga bären.
Den sort vi fick idag skall ha röda bär och var vid betydligt bättre hälsa och har nu fått göra de andra sällskap.

Iträdgården växer det vidare. Här, en bild tagen från balkongen. Lustigt hur allt växer lite snabbare på ena sidan av rabatten än den andra. Kan det bero på vinden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar