onsdag 2 maj 2012

Hemmamys

Jag och dottern har varit hemma idag. Vi har haft det riktigt mysigt! En långdragen härlig frukost med färskt bröd, tätt följt av förmiddagskaffe på altanen. Förmiddagssolen var riktigt varm upptäckte vi där vi satt, så vi bytte raskt om till shorts och gick ut i trädgården medan portersteken, dagens middag, låg och puttrade i en kastrull. Vi planterade om en del utekrukväxter, fortsatte med att så sommarmorötter i en gammal hög kastrull, persilja och dill i en mindre. Vi passade på att plantera om en björk också; vi har precis köpt mer mark runt huset och skall gallra bort massor av träd som jag och Saga istället ansåg kunde göra nytta på annat håll. Där min man tagit ned massor av gran gjorde vi plats för vår björk i förhoppning att den sura och magra jorden där skall bli aningen lättare, samt att det skall bli lite mindre blött nere i trädgården. Vi får flytta fler en annan dag, för sedan blev det siesta.

Medan dottern sov satt jag och knåpade lite här, lade till en ny sida där jag har börjat skriva upp saker jag vill ha till trädgården. Det är massor som fortfarande måste in där, men det orkar jag inte fortsätta med nu. Jag har fortfarande inte hittat min karta och mina anteckningar från förra året, så samma research en gång till. Hoppas att det inte försvinner den här gången bara.
Jag hittade en riktigt kul länk då som jag kände att jag bara måste dela med mig av: Shenets sida om rosor. Inte bara dess historia, utan lite smått och gott. Kul extralitteratur! Det blev en del intressant historia också, mycket om husen York och Lancaster.

Idag var det förresten första dagen på Chelsea Flower Show! Det hade varit kul att uppleva någon gång. får väl nöja mig med Västsveriges största trädgårdsmässa på Liseberg 10-13 maj.

Bilden här nedan är tagen på Malta i slutet av mars. Vi åkte dit för att uppleva lite vår, fick veta att det skulle vara molnigt och kallt hela veckan - bara 15 grader! Nåja, tänkte vi, det är inte strandliv vi är ute efter, det är historia och någonting lite trevligare än regn och slask. Vad malteser anser vara dåligt väder har jag ingen aning om, och strandliv blev det i alla fall två av dagarna. Temperaturen stannade inte vid några femton grader heller. Känns som att det är evigheter sedan vi var där, men det är bara en månad sedan. Tänk så mycket som har hänt sedan dess!
Nej, nu skall jag gå och plantera någonting i balkonglådorna. Lite rastlös efter att ha suttit still så länge.

2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg! Hittade hit när jag surfade på trädgårdsbloggar. Malta är för övrigt fantastiskt! Jobbade där fyra somrar, regnade två gånger:-)! Hälsningar Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade Malta! En veckas semester var alldeles för kort, för mycket att se och uppleva. Vad jobbade du med? Blir tvungna att åka dit igen :D

      Radera