måndag 14 maj 2012

Mer tid åt folket!

Läser på Lindas Trädgårdsblogg om hennes trädgårdsdepression (http://lindastradgard.blogspot.se/2012/05/tradgardsdepp.html) och insåg att jag är ohälsosamt och oförskämt glad trots spänningshuvudvärk. Jag har också en del att deppa över!

Semester. Bara fem veckor totalt på ett helt år. Under dessa veckor ska man hinna resa, måla huset, kitta och måla om fönster, bada, ha kalas (fyllde 30 på nyårsafton, maken fyller 40 i september), ägna sig åt barn och husdjur, vanliga vardagssysslor och - förhoppningsvis - få klart några av de påbörjade projekten i trädgården.
Så missade man Lisebergs trädgårdsdagar även i år. Det här med tid är ett problem - hur kommer det sig att man aldrig har tillräckligt av den?

Jo, jobb. 8 timmar om dagen, en lunchrast mitt i alltihop för att hinna slänga i sig en mikro-uppvärmd medhavd lunchlåda som trots uppvärmningen fortfarande är kall i mitten, kanske springa något ärende. Minst en timme går åt till resor till och från jobbet, så redan nu är vi uppe i 10,5 timmar icke-kvalitetstid. Sova bör man göra i 8 timmar för att orka gå till jobbet, städar gör man vare sig man orkar eller ej åtminstone en timme om dagen - om man har barn. Så av dygnets 24 timmar används 19,5 åt saker som man ger sig in på så där lagom halvhjärtat (jag ska inte klaga, jag älskar mitt jobb), vilket ger oss 4,5 trötta timmar för frukost, middag, umgänge med familjen, hämtning och lämning på förskola, lek och bus med dottern, tvättning, diskning.
Jag får nog överväga att gå ned i arbetstid ;)
Eller finns det jobb som ger pengar OCH tid?
Tjuv, en slug juveltjuv som Interpol letar efter men aldrig hittar, för inte kan det väl vara den där förvirrade hönshjärnan till biodlare uppe på berget? Nej, det skulle aldrig gå, jag kan inte ens ljuga utan att rodna, börja flacka med blicken och stamma.
Pokermiljonär. Inte en chans, läs anledning ovan. Pokerfejs=nada.
Lottomiljonär. Hade kunnat gå om jag var det minsta intresserad av spel. För övrigt hade pengarna varit slut snabbt, visserligen i utbyte mot en trädgård att vara stolt över, men jag hade hamnat i Lyxfällan på TV. Ett stort problem; jag kommer inte överens med kameror och fnittrar bara hysteriskt.
Filmstjärna då? Absolut INTE. Av så många skäl och fler! Ett av dem är det hysteriska fnittret så fort en kamera är i närheten.
Prostituerad? Nnnnnej. Varför inte? Du kan jobba hemifrån, ta ut hutlösa priser och så omtyckt man blir!
Jultomten är också omtyckt.
Jultomte, vilken idé, det måste ju vara idealiskt! En arbetsdag om året och alla älskar dig!
Om nu jobbet finns: För kallt, för mycket skägg och för taskigt OB-tillägg. Det kan jag slå vad om. Och vilken växtzon är det på Nordpolen; 300? Glöm det.
Inte mycket mer kvar att göra än att skriva några usla deckare då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar