söndag 6 maj 2012

Min klädkammare...

...är klockan 08:00 en söndagmorgon lika svår att hitta i som en stor handväska. Den är lika svår att hitta i annars också, men jag är inte motiverad att ta tag i problemet; väldigt anti-Feng Shui av mig. Allt försvinner och sväljs i den röra som inte var ämnad och som jag skäms för mycket över för att visa på bild. Problemet är att hela vårt hem är som ett femtonspel där allt flyttas runt tills ingenting går att hitta. I höst har vi bott här i fyra år och vi har fortfarande inte flyttat in ordentligt. Jag längtar efter det ögonblick då allt har hittat sin rätta plats och jag slipper leta efter varje liten pryl när jag behöver den. Som min trädgårdsplan, även den vilse någonstans, förmodat i den där förbenade klädkammaren.

Vart jag skulle komma var att någonstans i den där klädkammaren ligger liksom trädgårdsplanen min systemkamera, och idag är det en perfekt dag för fotografering. Solen skiner från en klarblå himmel, det är varmt och idag vet jag att massor kommer att hända ute i trädgården! Kameran i telefonen är inte riktigt så bra som man kunde önska, även om kvaliteten duger för vardagen. Saga är rastlös och har varit så sedan klockan halv fem i morse, något som är ovanligt för henne. Jag brukar få vakna i lugn och ro för att väcka henne framåt sex-halv sju.
Maken, som har arbetat över varje dag i veckan, liksom hela helgen. Ja, även när man är dräng kan det bli så, nu är det vårbruket; gödsling, plöjning, harvning, sådd. Allt under loppet av april-maj, 300 Ha åkermark med en del som ska få vila i träda. Lantbruk är ett hårt arbete, men lärdomarna är många och han tar dem med sig hem. Nu gled jag från ämnet: vad jag ville säga var det att all denna arbetstid innebär att han behöver sin sömn, någonting han INTE fick när dottern var så energisk.

09:00 bestämde vi oss för att trots allt ta feng shui på allvar och ta tag i en del av röran. Varpå jag hittade min kamera! :D
Städa lite till, fram till lunch, medan batteriet laddar, sedan ut i trädgården!

Skiter helt i att jag har ont i halsen idag, har i alla fall inte huvudvärk som igår. Jag och Saga krälar runt på alla fyra, ibland ålar vi omkring på mage, bara för att hitta något kul att fotografera. Jag har kommit fram till att det lättaste sättet att komma ihåg vad alla växterna i trädgården heter är att lägga upp dem här med bild och text. Alltså mest för min egen skull.

Dagens trädgårdsprojekt blev riktigt bra. Jag och Saga planterade en av de nyinköpta rhododendronbuskarna samt de två gula tandrotsplantorna (några av perennerna vi köpte på växtmarknaden igår) i det som ska bli asiatiskt/woodlandinspirerade uppgången till huset. Vi passade också på att lägga på ytterligare ett lager torv till på några av de andra rhododendron vi planterade i slutet av april. De kommer behöva lite mer kärlek för att komma till sin rätt. Jag passade på att ta massor av bilder som kommer upp inom kort. Här kommer några så länge.


Saga hjälper flitigt till med att mata på med torv för den nya rhododendronen.

Här har vi byggt upp med mer torv runt en av de andra rhododendronbuskarna.

Saga vattnar sina sommarmorötter.

 
Saga vattnar sina övriga grödor i pallkragarna.


...och sin lök. Hon tycker om att vattna, till grödornas stora förtret. Inga kaktusar till den här damen!


Pappa är hemma! Snabb middag, sedan plantera mera!




3 kommentarer:

  1. Ursäkta röran :-/ bilderna sätts på plats så snart internet fungerar.

    SvaraRadera
  2. Trevlig blogg!

    Peter
    www.installerawordpress.se

    SvaraRadera