måndag 7 maj 2012

Sevärdheter nära

Jag är ju som bekant hysteriskt förtjust i Rhododendron och kan villigt erkänna att jag är ypperligt förtjust i engelska woodlandparker i allmänhet. En riktigt häftig park med över trehundra rhododendron finns att se i Skottland; Benmore Botanic Gardens. Här är deras naturliga växtplatser utmed bergskanter tydligt eftersträvat med gigantiska redwoodträd som kulisser. Men man behöver ju inte åka så långt som till Storbritannien för att avnjuta växtprakt. Varför inte bege sig till Göteborg?

Jag är uppväxt i Göteborg, och har alltid varit intresserad av växter. Här kommer ett par parker som gör mig nostalgisk. Jag vet: De trädgårdar jag nu kommer att nämna är sådant som var man känner till, men det är verkligen ställen jag älskar.

Som barn besökte jag ofta Göteborgs Botaniska Trädgård, inte bara med familjen utan också med skolan. Jag åker dit årligen än idag, ibland flera gånger per säsong. Det vackraste - tycker naturligtvis jag - är all rhododendron. Vad jag inte visste var att Göteborgs Botaniska trädgård är en av de största i världen och den största i sitt slag i Norden med över 20 000 olika växtarter! Det är ju verkligen någonting att stoltsera över här i lilla Sverige. Om man är sugen på en tur dit så blommar just nu massor av Rhododendron och mitt ibland dem har nu skunkkallorna börjat öppna sina gula hölsterblad. Magnoliorna och körsbärsträden vid entrén är en sevärdhet som jag sällan missar. Det är så vackert att bara detta räcker för att dagen skall vara komplett. Det borde närma sig nu! All blomning är senare än vanligt, berättar Björn Aldén på Botaniska trädgårdens hemsida, men den svala våren innebär också att prakten kan avnjutas desto längre.

Är man ändå i den här änden av stan kan man lika gärna ta en sväng till Slottskogen också. Parken är gammal; den har sina anor från medeltiden och var då en jaktpark tillhörande Gamla Älvsborgs slott. På 1700-talet fick medelklassen börja vistas i parken, så till vida de inte jagade. Sedan dess har det allt mer blivit en rekreationspark för allmänheten. Vid mitten av 1800-talet fick parken den utformning den har idag, inspirerad av - naturligtvis, vi är ju i Göteborg - engelska parker runt om i Sverige. Här finns den otroligt vackra azaleadalen som bara måste ses, men också massor av upplevelser för rastlösa barn som inte alls är lika sugna på att titta på blommor som mamma och pappa.

Som liten tröskade jag runt på hästryggen ute vid Gunnebo slott där en engelsk park från slutet av 1700-talet breder ut sig runt den gamla träherrgården. Här ute köpte jag ett faksimilutgåva av Fredrik Magnus Pipers manuskript Beskrifning öfwer Idéen och General-Plan till en Ängelsk Lustpark, en bok som jag ofta bläddrar i. Originalet är skrivet i slutet av 1700-talet som en dokumentation över det sena 1700-talets engelska trädgårdsstil. Fredrik Magnus Piper var en av de första professionellt skolade trädgårdsarkitekterna och kom att helt prägla trädgårdsstilen under sin tid. Det var dock inte han som planerade och anlade parken kring Gunnebo. Carl Wilhelm Carlberg, stadsarkitekt i Göteborg vid den här tiden; mannen som ritat både slottet och trädgårdarna, fick mycket inspiration från resor i Europa, men måste även han ha fått en och annan idé från Piper, det skulle jag nästan slå vad om.
En sevärdhet är köksträdgårdarna, som inte bara är funktionella utan också vackra. Här odlas mycket kulturväxter som var typiska för 1700-talets Sverige.
Midsommarfirande här är någonting i särklass och bör upplevas. När vi deltog i midsommarfirandet på Gunnebo var det mulet för att sedermera övergå i ösregn, varför vi bestämde oss för att ta en guidad tur inne i slottet. Något som är värt varenda slant är en guidad tur i slottet!

Trädgårdsföreningen skall ju naturligtvis inte glömmas bort, där den ligger mitt i ett pulserande Göteborg. Detta är en av Europas bäst bevarade 1800-talsparker. Här är rosorna det som jag alltid fastnar vid, och under sommaren är det här man ska ta en kopp kaffe och bara andas. Rosariet är inte bara för mig någonting alldeles extra - det är faktiskt en av Europas främsta även detta. Det bästa av allt: rosorna sköts helt ekologiskt!

I Göteborg finns många fler sevärda parker, detta var bara axplock. Se på fler trädgårdar i Göteborg, om du är i stan så är det nu det är dags att inspireras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar