torsdag 3 maj 2012

Torsdag med ärtsoppa?

Balkonglådorna blev fina, men än så länge lite ynkliga. Det är endast ett par pelargonsticklingar i dem. Jag har inte lust att sticka iväg och köpa fler växter så där apropå, så det får vara som det är ett tag. Så när jag och dottern bestämde oss för att ge oss ut i trädgården en stund (efter att ha satt igång en stor gryta med gula ärter att koka i spadet från kalvsteken sedan igår) var det någon som ropade efter oss:
"Men vi då? Får inte vi någon kärlek längre?" Det var våra krukväxter inomhus. Jag fick genast dåligt samvete och började hastigt och lustigt plantera om alla (utom orchidérna) på nedervåningen. Sagas hjälp var aktiv men kanske inte just så nyttig som man hade kunnat önska. Hon fyllde ett par stora krukor med jord som jag inte fick lov att använda och hällde sedan ut alltihop på gräsmattan. Lagom nöjd med henne då, vill jag ju erkänna. Jag misstänker att det var vår blodsockernivå som var lite låg, för vi var inte riktigt som vi brukar, men jag insåg inte detta förrän jag tappade hibiscusen på vägen genom vardagsrummet ut mot altanen. Jord, kvistar och löv över hela mattan! Jag svor och Saga tittade chockat på mig.
"Men mamma då! Så där får du inte göra!" Hon pekade anklagande på jordhögarna innan hon tittade på mig igen, den här gången överraskat. "Svärde du?"
Jaha, se där du. Ordpolisen mamma kan också göra fel. Hastigt och lustigt fick jag släpa fram dammsugaren och få väck all jord, så bonusen var ju att hela nedervåningen blev dammsugen! Vi planterade om de sista krukväxterna och lyckades rädda ett par ynkliga kvistar hibiscus innan vi gick in för att äta lunch. Trodde vi. Ärtsoppan var inte på långa dagar färdig. Vi stekte pannkakor istället och mitt lilla troll satte i sig imponerande sju stycken pannkakor med lingonsylt på. Jag fick i mig tre, och då fick jag använda sopkvasten för att trycka ned den sista. Jag antar att hon växer. En kvar senare sov hon som en stock och jag är nästan säker på att jag hörde hur det knakade om henne. Ljudet påminde litet om en sur granne som envisas med att flytta tunga möbler över ekparkett mitt i natten. Jag passade på att shoppa lite lökar medan hon sov. Det var rea på lökar som skall i jorden under hösten hos frökungen. Naturligtvis kunde jag inte låta bli!

När ärtsoppan väl var färdig kunde jag ju inte låta bli att smaka av den. Jag tänker skryta. Den var svingod. Två fulla burkar står nu i frysen i väntan på en annan torsdag.

2 kommentarer:

  1. Hej där!

    Vad roligt att du hittat zonlistan... Den är oerhört populär ser jag på besöksstatistiken:-)

    Det du behöver göra för att inte "trilla ur lstan" igen är att lägga in en bild med länk till INLÄGGET. I din höger-MARGINAL.


    Ha det bra, vi hörs igen, jag har sett din nya fina blogg men inte hunnit läsa ordentligt ännu...

    Kram Hillevi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar!
      Ja, din zonlista är helt suverän! Att ingen annan tänkt på det tidigare. Jag har lagt upp en bildlänk här bredvid istället nu :)

      Radera