lördag 5 maj 2012

Växtmarknad :D

Ja, det är väl dagens häftigaste upplevelse, jag var för uppspelt för att ta några bilder. Problemet kvarstår dock att månadens budget redan är ansträngd på grund av hysterisk shoppingnoja på lokala handelsträdgårdar, så vi försökte verkligen begränsa oss. Det gick ju sådär. Jag kom hem med tre (3!) nya rhododendronbuskar; en R. Dauricum 'April Snow' samt två mycket intressanta korsningar som försäljaren och en vän till honom fått fram frö till genom kontrollerad handpollinering. Den ena är lågväxande med brunluddiga små blad, den andra har riktigt stora blad. Blomfärg ännu ej upptäckt. Utöver detta fick min kära andra hälft med sig en ginko biloba och en ovanlig iris (irisar och liljor är hans gebit, jag njuter bara av ögon- och doftfröjden samt plockar bort en eller annan liljebagge). Vi fick också med oss en hoper perenner, Saga lika så.
Naturligtvis nöjde vi oss med det!

Eller inte... Vi stack iväg till närmsta handelsträdgård. Ett körsbärsträd, två fläder (varav en mörkbladig), en ny praktmagnolia - den här ska få en MYCKET bättre växtplats vid en varm och mysig berghäll. I skydd från den förbenade nordanvinden. Vidare fick vi åter igen med oss ett par perenner. Det får bli barkbröd och vatten resten av månaden.

Nu börjar hur som helst våren märkas i trädgården. Våra planteringar i urnor och krukor har återhämtat sig efter den för tidiga utplanteringen och blommar friskt.

Rosorna och deras grannar trivs och växer så det knakar, körsbärsträden har kladdiga, sprickande knoppar och rhododendronknopparna är nära att visa färg.

Här är en av Sagas perenner: Stor ormrot. Den har ju en tendens att sprida sig ganska raskt, så med lite tur kan vi dela och placera på fler ställen snart. Så läckert bladverk att det inte gör något om den råkar vara smått ogräsartad.

4 kommentarer:

  1. Åh körsbärsträd och magnolia! Värt att leva på vatten och bröd för det:-)! /Linda

    SvaraRadera
  2. Ja visst blir man lite galen! Jag är egentligen luspank, men pengar till trädgårdsmarknaden måste jag ha. Och det ÄR ju faktiskt billigt, och jag har inte handlat något till mig själv innan iår ;-)
    Du får komma fram och säga hej nästa gång!
    Förresten, jag köpte en Ginko för två år sedan på marknaden, igår fick den komma ut ur sin kruka i frihet. Blir intressant här i zon 4 ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min man brukar säga att när det gäller växter så handlar det om livskvalitet, och som du säger: det är verkligen billigt!
      Menar du att vi bör vänta med att plantera ut ginkon? För tillväxt innan rådjuren kan överfalla den? ;)
      Säger gärna hej nästa gång! Var så insnöad på växter att jag förmodligen gjorde ett ytterst förvirrat intryck på övriga Trädgårdsamatörer, så vi kanske gick precis förbi varandra XD
      Oavsett vad har jag kompenserat upp för hysterisk växtshopping genom att baka och göra storkok, så jag slipper barkbröd och vatten i alla fall :P

      Radera