tisdag 26 juni 2012

En solig sommardag med vind

En dag som den här hade jag under större delen av min uppväxt suttit i min optimistjolle (eller när jag blev äldre, lilltriss). Jag kan fortfarande inte förstå att mina föräldrar gav mig den friheten, fastän jag verkligen behövde den. Klockan åtta på morgonen, på slaget, cyklade jag iväg med lunch, mellanmål och flytväst, sedan var jag i min segelbåt till fem på kvällen och hemma igen lagom till middag klockan sex. Jag minns att jag svajade när jag gick, som om marken böljade liksom vågorna, så där som man brukade läsa i gamla böcker att sjömännen gjorde. Det var en enorm frihet som jag gärna skulle vilja ge mitt eget barn, men jag vet inte ännu om jag vågar. Min mamma måste ha varit fruktansvärt orolig.
Friesian hade slagit ut idag!






Men inte är jag ute och seglar idag, även om jag har kvar min lilltriss. Idag har jag skördat första honungen! Den där lättflytande, glasklara sommarhonungen som har samma färg som bärnsten.
Maken har tömt hushållskomposterna i trädgårdskomposten och blandat ordentligt för att de sista rötterna och ogräsfröna ska brinna. Under sommaren kan temperaturen i en bra kompost överstiga 70 grader celsius, så det gäller att täcka allt ordentligt så att värmen stannar kvar.
I fjol gjorde vi tabben att lägga ut ej färdigbrunmen kompost i dåvarande barnkammaren, det som i år är vårt jordgubbsland. Många av de växter vi inte hade någon aning om var vi skulle plantera strök med, de som överlevde fick mörka blad av kväveöverskott. I år trivs jordgubbarna förträffligt och är större än någonsin.

Bisvärmen rymde. Ena stunden hängde de där i trädet, i nästa ögonblick var de borta. Jag hann ta en dusch. Därför har jag idag tittat till den gula kupan. Två stora fina drottningceller väntar på att kläckas, så vi får se hur det blir. Förhoppningsvis ingen långvarig kraftmätning.
Kul tycker jag, som mattelärare: Gyllene snittet från den ena rabatten till det andra ;)
Därför kunde jag också återgå till ursprungsplanen. En avläggare på röda kupan är iordninggjord, och eftersom det röda samhället är starkt och friskt kan jag fylla upp med ramar allt eftersom så att även detta tredje samhälle blir starkt. Därför vaxade vi ramar till tre samhällen igår.
Idag blev jag förresten stucken för första gången sedan jag blev med denna hobby. En liten stackare hade råkat komma in i overallen och hittade inte ut.

Ett problem vi har nu är att vi inte har varken ramar eller sargar så det räcker, så vi måste beställa mer sådant. Röda kupan är så produktiv att de redan har två sargar nästanfulla med honung som bara skall få rätt vätskemängd.

Så dofterna här i trädgården idag är lite blandade. Rökpusten som luktar tjära, kompostjorden som luktar... Ja, det är både gott och äckligt samtidigt. Det luktar starkt av jord, men med vissa mustiga tendenser åt röta. Låter som en vinprovare nu, eller hur? Vet dock inte om jag skulle vilja skölja runt kompostjorden mellan tänderna och verkligen köra ned näsan i den.
Det här mörka blåbäret var däremot väldigt gott att sila mellan tänderna!
Och sist men inte minst - honung, bivax och blommor. Jag kan ju i ärlighetens namn påstå att det sistnämnda är klart bäst, så jag avundas inte min man i nuläget.

Att påta runt bland bina är näst intill meditativt. För att inte skrämma upp dem måste man hela tiden röra sig lugnt och kontrollerat, vilket är väldigt bra för mig. Jag är färgstark och temperamentsfull, enligt utsago. Själv anser jag mig vara en högst sympatisk och samlad person.

Och barnhänder som håller i jordgubbar är väl det sötaste som finns!
Apropå jordgubbarna i före detta barnkammaren. Vi fick också skördat de första jordgubbarna idag. Jag köpte Honeoye för att de skulle vara smakrika, och gissa om de smakade! Söta, solvarma och lagom syrliga. Finns det något bättre än egna jordgubbar? De trängs där med några som fortfarande är i barnkammare; sparris, pepparrot och lite annat. Måste få ordning på den där örtagården jag ville bygga.

Annars? Nej, inte så mycket. Efter en cykeltur med Saga - som resulterade i plockning av fläderblommor - slängde vi ihop en dubbel sats flädersaft, annars hände inte så mycket mer idag.

Tack för i dag, nu ska jag och min make ha en Sagan om Ringen-maraton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar