söndag 24 juni 2012

Fullt ös medvetslös!

Ja, för ösregnat har det gjort. Men var är en midsommar utan regn? Jag och min man brukar skämtsamt hävda att det bara är årstiden som skiljer jul från midsommar, här vid kusten är vädret oftast detsamma: 15 grader varmt och ösregn. I år hade vi 19 starka grader och regnet uteblev under större delen av dagen. Ungefär som en julmarknad vi var på för fem år sedan. Jag hade flip-flop på fötterna och köpte halmbockar. Nej, inte Kho Phangan; Fjällbacka.



Att regnet höll sig borta innebar att hela familjen var på utflykt. Vi åt lunch i gröngräset med utsikt över sundet och alla båtar som slängdes i och for förbi. Färska räkor och jordgubbar är inte fy skam!
Efter det en promenad. Saga lärde sig cykla i lätt trafik och snart ryker stödhjulen.

Vi har planterat om massa växter i barnkammaren. Torvpartiet blev en akutlösning i fjol för en mängd växter vi inte hade en aning om hur de såg ut och allt eftersom de poppar upp och visar färg förflyttar vi dem till andra delar av trädgården. Den vackra irisen, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, har äntligen fått flytta från torvpartiet, men det är några kvar som vi inte vet var vi ska placera. Jag lovade ju en bild, och här kommer den. Någon som vet namnet?

När vi grävde upp dem hos min bror "råkade" vi dela en mängd rotknölar och har nu hysteriskt många av dem. Från varje rotknöl har ett par nya vackra svärd till blad skjutit upp och massor av blommor har följt. Någon som vill ha? Bytes mot någon kul funkia, en annan sorts iris eller någon fin lilja.

Friesian, som inte såg mycket ut för världen när jag köpte den en regnig dag i höstas (rea är kul, men man vet aldrig hur det blir hemma) är först bland rabattrosorna att börja slå ut. Hon lyser verkligen där hon står mitt i allt det blå!

Igår fortsatte vårt midsommarfirande med ett misslyckat besök till handelsträdgården. Vad jag menar med misslyckat är att det var stängt. Min man var sur - han hade verkligen sett fram emot att få strosa omkring bland alla växter - så vi bestämde oss för att åka iväg till handelsträdgården idag istället.

Men som de smått hysteriska samlare (förmodligen med vissa tendenser åt shopoholism) vi är blev det inte en handelsträdgård, utan två. Saga, som alltid är med oss på våra knäppa upptåg, hittade massa fina ormbunkar och skuggblad som hon ville ha, men dem hoppade vi över idag till hennes stora förtrytelse. Vi har den perfekta platsen för dem, men har inte gjort iordning marken där riktigt än.
Istället hittade vi två olika sorters funkior vi fastnade för, en uppsjö blåblommande perenner till blå rabatten, en häftigt orange lilja till torvpartiet samt ytterligare ett par röda solhattar.

Så här såg det ut i bagaget på vår bil.

 Men inte slutade det där. För att göra en heldag av det fortsatte vi till nästa handelsträdgård där vi fyndade ett fikonträd, en stor kruka full med röda liljor och några brunnävor på reabordet, Micke hittade svarta aklejor och jätteprästkragar och jag köpte en blåblommande trädgårdshibiscus. utöver det blev det några lammöron 'Silver Carpet', eftersom de jag har blommar i rosa och krockar på ett nästan smärtsamt sätt med de röda och orange rosorna i mittenrabatten. De är jättefina i de andra rabatterna, men just här är det helt fel färg, så de får flyttas på.

Åter igen någonting som jag kan tänka mig att byta bort skott av, om någon vill ha. Mot annan trevlig marktäckare av rekorderlig typ.

En överraskning när vi kom ut var denna Charger med Hemimotor som stod på parkeringen. Jag vet inte med er, men inte brukar man väl förknippa Hemi med små näpna förgätmigejer? Snygg bil, men lite för modern för min smak kanske. Den är ju inte tillverkad före 1973!
Undrar vad de handlade för något...

Dodge Charger R/T 5,7-liters Hemi V8. Mysigt ljud.

En god måltid i Bovallstrand avnjöts i lugn och ro innan vi begav oss hemåt.

Så när vi kom hem hade vi det här mastodontarbetet att gräva ned i trädgården. När vi precis hade börjat kom en störtskur till, så om man ser på det hela lite positivt så behövde vi i alla fall inte vattna så mycket. Blöta blev vi och Saga var irriterad. Hon ville gå in. Efter ett tag regnade det så mycket att vi höll med henne. Vi hann inte plantera fikonträdet - som vi har hittat den persfekta platsen till - och inte heller lammöronen, annars lyckades vi få ned allt det andra ganska raskt.




2 kommentarer:

  1. Vad roligt att kunna köpa så mycket plantor på en och samma gång. Härligt att njuta av både räkor och jordgubbar (mina favoriter)( på samma gång. Lycka till med alla växterna. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lika bra, vi skulle åka varje heelg annars, så för att spara på bensinpengar tar vi allt på ett bräde. Tackar tackar för lyckönskningarna!

      Radera