lördag 16 juni 2012

Gratis häck!

Det kan vara väldigt bra att ta sig friheter ibland!

Hoppsan. Det låter illa; som om jag har stulit en hel häck. Det är inte något jag skulle ha samvete till, så jag får väl förtydliga.

Dagen innan skolavslutningen började kommunens parkvaktmästare (eller vad de nu kallas) rensa bland de blommande buskarna på skolgården. Skott från Rosa Rugosa 'Hansa' (ser det ut som i alla fall) plockades bort och rhododendron ansades. Naturligtvis var jag tvungen att gå dit och prata med dem, man lär sig så mycket!
Så efter en stund frågar jag om jag kan få norpa rotskotten de just rensat bort, vilket naturligtvis inte var något problem. Jag berättade vad jag skulle ha dem till och pratade om skotten jag tagit från mina andra rugosor tidigare år. En hel häck kommer ju ta tid att driva upp, men det är kul att se sitt arbete växa fram ur nästan ingenting till någonting så vackert som en rosenbuske (även om rugosan har en tendens att bli ogräsartad).
Medan vi stod där och pratade om rosorna hoppar parkvaktmästaren plötsligt upp på fötter och ser helt euforisk ut.
"Nu säger jag säkert någonting väldigt dumt", börjar hon, och jag är nära att spricka av nyfikenhet under tystnaden som följer.
"Berätta!" pockar jag på när jag inte klarar av att vänta längre, och jag ser ju på hennes ansiktsuttryck att hon verkligen vill men inte vet om det är helt okej.
"Så här ligger det till", fortsätter hon, tvekande men ändå med en viss lyster i blicken, "De nya planteringarna vid busshållplatsen är satt i så dålig jord att det är ogräset som har övertaget."
Så ser hon så där tveksam ut igen och nu vet jag att detta är på väg att bli något bra. "Jo, det har jag sett", svarar jag och försöker hålla mig lugn.
Då släpper hon ut en djup suck och ut ramlar pärlor, ädelstenar och guld. Eller åtminstone rosor.
"Jo, jag tänkte att eftersom du ska plantera en häck och vi måste ta dit en grävare som tar väck alla rosorna och slänger dem, kanske du skulle kunna få några av dem istället? Det känns ju fruktansvärt att bara kasta bort ett vackert liv!"
Först där inser jag att jag har suttit och hållit andan en stund, för med en suck utbrister jag: "Ja!"
Hon ringer sin chef på momangen och ett ögonblick senare är jag och min närmsta vän och kollega 100 vresrosor rikare.
Med restriktionen att vi inte gräver upp alla på ett ställe och att vi börjar runt träden, ska vi nu om ett par timmar mötas på plats och börja gräva!
Min häck längs vägen kommer vara tät och fin långt tidigare än beräknat!

Denna Rugosa är av en annan sort än den på skolgården, så jag fick lov att ta några toppskott av de vackra Hansorna också. Nu kommer vi till problemet: skälet till att de ska väck är ju som sagt allt ogräs. Varje rotklump kommer behöva rensas ordentligt innan plantering. Däremot är de redan nedklippta och klara, så en släpkärra av modellen mindre räcker.

Bra början på min semester!

3 kommentarer:

  1. wow säger jag bara! Vilken fantastisk tur du har! Man kanske ska prata lite mera med dessa kommunala parkvaktmästare som man ser ibland :) Nu vet du dessutom vad du ska göra på semestern. Antar att du annars hade varit helt sysslolös utan någon som helst plan :)

    SvaraRadera
  2. Man ska vara på hugget och våga fråga. Bra! Hoppas det blir fint. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Ja, inte för att låta gniden eller så, men det lönar sig alltid att prata med folk :D
    Jättesöta ljusrosa blommor har de, hoppas nu bara att de tar sig allihop. Har grävt hela eftermiddagen i ösregn, så vattna behövde jag inte heller :D

    SvaraRadera