torsdag 28 juni 2012

Ha ingen sorg för mig, Göteborg

Även om jag ibland sörjer. För Göteborg är en stad jag saknar att bo i. Jag är uppväxt i suset och bruset från stan, men fortfarande inte mer ljud än att fåglar kan överrösta dem. Min förtjusning för Rhododendron och Funkia har jag med mig sedan mina barnsben, då särskilt dem hos min mormor och morfar.

Funkior och ormbunkar som väller ut över gruset. Vackert!
 Vi hade planerat att komma iväg tidigt för att gå på Botaniska Trädgåden. Dit åker vi flera gånger om året, men i år har vi inte varit där än! Nej, för vi försov oss. Vi sov bort hela förmiddagen, varför vi istället fick åka raka vägen till mormor och morfar.

Löjtnantshjärtat i förgrunden är så härligt stor! Funkia och Rhododendron i bakrunden.
Inte mig emot. Skår är så här års en explosion av färger och dofter, och jag kan inte annat än förundras över hur mycket trädgård alla kan få plats med så här mitt i stan. För det tycker jag att det är; man promenerar till Liseberg på tio minuter. Funkisvillorna klänger sig fast på bergen och trädgårdarna har en häftig terräng. Hemma hos mormor och morfar har jag alltid gått in köksvägen. Min mormor har frågat varför. Så här ser det ut vid deras köksdörr, så visst förstår ni varför? Jag har alltid älskat det här prånget mellan deras hus och berget; när det regnar porlar ett litet vattenfall från berget ned över funkiorna. På sommaren är det svalt med en frisk och fuktig grönska och på vintern hänger här de mest häpnansväckande istappar.

När jag var liten hade min mormor och morfar en sommarstuga i Fjällbacka. Där växte en vacker New Dawn som alltid tycktes blomma. Sommarstugan har de inte kvar sedan många år tillbaka. Ni kan förstå vilka barnminnen som väcktes när jag hittade just en New Dawn i min egen trädgård den dag jag flyttade in här!

När jag var liten hade mormor alltid rosor omkring sig. Det har hon nu med - se på den här skönheten!
Jag menar rosen. Min morfar är söt han med, men det var rosen jag menade.

Morfar har god överblick där uppifrån!
Så efter att ha druckit kaffe, ätit goda bakverk och sist men inte minst: Jordgubbar, bestämde vi oss för att trots allt ta en tur till Botaniska Trädgården i Göteborg. Jag kör alltid vägen över Vasagatan, så döm om min förvåning när det var vägarbete där. In på kringelikrokar for vi, men som den här staden är full av enkelriktade vägar lyckades vi inte ta oss fram. Klockan hann bli halv sex och vi bestämde oss för att strunta i det för den här gången och planera vår rutt bättre nästa gång. Saga var mycket besviken på oss och gnällde: "Jag vill till blomparken!"
Ögonblicket senare var vi ute ur stan och hon sov som en stock. I Kville, en by som ligger bara tre kilometer från oss, gnäller hon: "Jag ville ju inte hem! Jag ville till blomparken!"

Så naturligtvis har vi lovat henne att vi snart skall åka tillbaka till Göteborg. Vi måste ju åka till Blomparken!

6 kommentarer:

  1. Nämen vad synd att ni inte hann dit.Jag tycker det är värt att åka dit varje år men lite för långt bort för mig.När det är konsert på Ullevi står alltid ett besök på Trädgårdsföreningen på agendan dagen efter :-)
    Fina minnen du har från mormor o morfars trädgård!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller fullkomligt med dig! Nu bor jag inte så långt bort, så jag borde nästan skämmas för att inte vara där tillräckligt ofta :/ Jag hade anteckningsblock och penna i högsta hugg! Får väl ta spårvagnen eller promenera nästa gång, hittar bättre på det viset i en stad full av enkelriktningar.

      Radera
  2. Är själv uppvuxen i kära gamla Götet, även om det var längesen jag bodde där. Men alla mina släktingar bor och kommer därifrån, så jag har mycket minnen och känner även igen det här med växtlighet nära berg och trädgård.
    Botaniska har jag varit mycket i förr, men det var många år sen sist. Det står faktiskt på prioritet nr, 1 den här semestern hade jag tänkt. Hoppas det blir av bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Botaniska är verkligen värt en extra tur! Med anteckningsblock, penna och kamera i högsta hugg :)

      Radera
  3. Hej där......ja Gbg e inte dumt :)
    å missa nu inte,,,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Show off? Nu har jag missat lördagen, men jag vill gärna veta mer!

      Radera