onsdag 27 juni 2012

"Oops, I did it again!"

 
Ja, som ni ser gjorde jag samma tabbe igen. Jag är ytterst hopplös. Men det var inte bara jag! Min man och dotter var lika hysteriska de!
Tanken var att vi skulle åka och reparera bilen. Men för att göra det hela lite roligare bestämde vi oss för att åka till en handelsträdgård också. Och som vanligt slutade det inte bara med en handelsträdgård utan det blev två. Maken fick med sig en uppsjö liljor och liljelökar, Saga hittade ett löjtnantshjärta (jippi! Nu kan jag stryka den ur önskelistan!) och jag köpte lite buskar. Det grävdes ned under väldigt trivsamma omständigheter; Maken och jag grävde och för varje spadtag hittade vi en stenbumling. Stora stenbumlingar som vi fick forsla runt till olika platser i trädgården. Där det borde vara rabatter är det nu djupa hål som måste fyllas igen så snart komposten brunnit klart.

En kiwi blev det i alla fall, det har vi diskuterat ett tag. Vi tänkte prova med en - den skall klara zon 2, men vi är ju egentligen i zon 3 om man ska vara krass. Det är bara det att många andra växter har visat sig klara vår trädgård, så vi tänker chansa. Exempelvis hortensian som mår jättebra, lika så fjärilsbuskarna.
Några av rabatterna börjar se okej ut nu, men till nästa år kommer de vara överplanterade. Bra, då kan vi flytta några till andra platser.

Här ser vi en av liljerabatterna på baksidan (bilden till vänster). Där har vi mörka baser i purpur mot rosa liljor och ett kungsljus. Den brukar vi kalla mörka rabatten.
Bilden till höger visar en liten del av blå rabatten. Förhoppningsvis kommer pionen blomma nästa år. Den här rabatten är knökfull med grejer, ändå ser man jord överallt. Ser så trist ut, men det kommer ju bli bra tids nog.




Och här är några av liljorna i mörka rabatten på baksidan. Det är bara dessa som blommar just nu, om man bortser från lite orange toner från torvpartiet, men snart, då smäller det till!

Ha det så bra!

2 kommentarer:

  1. Oj vad ni shoppar och planterar. Liljor är såå fint men de där äckliga baggarna äter ju upp allt.. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag har insett att min stående princip "finns det liv så har det rätt att leva" har jag mitt dåliga samvete till trots gått ifrån när det kommer till myggor, knott, liljebaggar, bladlöss och mördarsniglar. Vi gick en ordentlig räd efter liljebaggar i våras och har peppar peppar inga kvar - eller jo, jag hittade ett kopulerande par i gräslöken igår, men annars är de borta. Sniglar hittar vi en eller ett par varje kväll, oftast sittande högst upp i en växt någonstans med munnen full av mat. Vi vill ju ha kvar de vanliga skogssniglarna och vi vill att bina ska må bra - och naturligtvis trädgården - så inga gifter.

      Ja, vi måste skärpa oss, bara för att vi har semester kan vi inte handla växter varje dag! Men det är så roligt! Fast vi gjorde lite nytta också - vi köpte färg till huset. I helgen får vi hoppas på fint väder, för då ska här målas!

      Radera