söndag 10 juni 2012

Växtmarknad i Uddevalla

...och jag var inte där. Igår blev det istället fortsatt röjning i brorsans trädgård, eftersom den planerade dräneringen och isoleringen av källaren blir av nu i sommar. Så istället för att betala en billig slant för ovanliga buskar och blommor fick jag och min man med oss fyra sopsäckar fulla med gullviva, digitalis, trädgårdsnattviol och en och annan lökväxt. Alldeles gratis mot att vi lovat att återlämna skott till min bror senare när han börjar om från början med trädgården.

...för det var väl brännässlor, revsmörblomma, fräken, maskrosor och kvickrot vi fick, inte sant?

Nej, min bror har varit väldigt givmild med sina växter, så naturligtvis skall allt delas broderligt.

Apropå växtdelning; jag har föreslagit tidigare på annat håll, kanske även här, att det hade varit kul att ha en växtbytardag. Jag kollade upp homeparties, som jag också nämnde, men det var inte mycket som lockade. Det hade varit kul om man kunde få lite kunskaper ur det hela, kanske en föreläsning? I annat fall: Någon som är sugen på att byta växter i höst? Vi skulle kunna ses på lämplig plats - här går bra - ha med oss ett gäng sticklingar och skott, byta dem mot andra? Får vi dessutom tag på någonting lärorikt att ta med oss i ryggsäcken blir det ju en heldag! Om någon är sugen, skriv en rad här, så kan jag sätta ihop nåt. Hade ju varit kul att ses!

Detta började som en vit rabatt á la Sissinghurst.
En säsong senare. Det är mycket som har blivit precis som man har tänkt sig och mycket som har blivit någonting helt annat. Min påbörjade vita rabatt á la Sissinghurst blev inte tillräckligt intressant - av två skäl. Det var för mycket gröna blad och alldeles för mycket full sol. En riktigt vit rabatt skulle göra sig mycket snyggare i skugga, och då även med variegerade eller gråvita bladverk. Vita rabatten har fått sina kontraster i år för att jag ska slippa göra för stora förändringar i den: Studentnejlika, röd jättevallmo, röd bondpion. Vi får se om det blir rätt, men annars är det ju inte svårt att möblera om lite till.

Till vänster om gärdesgården syns krusbär.
Här börjar arbetet sedan förra sommaren äntligen att synas. Makens ängsplätt vid gärdesgården med både vilda och förädlade växter som sticker upp ur gräset. Här var det i fjol nästan tomt eftersom det året dessförinnan var en skogsvägg här. Gärdesgården var en glad överraskning som vi hittade när min man och min svåger tog ned alla träd för två år sedan. Ett par björkar sparades, och när det nu står en orange Ford Consul från 70-talet parkerad här (utanför bild) ger det mig härliga vykortsvibbar med gulbleka motiv på glada familjer i träskor, V-jeans och jackor med stora slag på rutig filt med TV-termos och Kånken. Mer ängsväxter ska få plats här under sommaren.
Ängen ska fortsätta även på andra sidan av vår uppfart, det är där vi har planterat körsbärsträd, fläder, kungsängsliljor och gullvivor, bland mycket annat.

 



Ängsplätten med lite distans. En gul lilja sticker upp bland stenarna, fler väntas!





Lite närmare inblick på några av växterna som planterats utmed gärdesgården.




Den här rabatten var det första vi planterade i fjol; trädgårdsstormhatt, rosa flox, fänrikshjärtan och skuggbräcka. I år ser det ut precis som vi har tänkt oss, även om det dröjer ett tag innan det blir någon fart här. Det behövs färger även under vår och försommar - rabatten var fruktansvärt tom och tråkig fram till för ett par veckor sedan. I bakrunden skymtar vårt förfärliga, rivningsbenägna skjul, men eftersom vi inte har et annat måste vi ha det kvar tills ett bättre finns att tillgå. Nästa års projekt, var tanken. Då ska även fasaden på den här sidan målas om till gult. Vi ska koncentrera oss på fönster i år, sedan ta så mycket av fasaden som vi hinner. Eftersom huset ligger som det gör - i skogen - blir hela intrycket väldigt mörkt. Ett gult hus ger ett mer välkomnande intryck här.






Nu är det bara skuggbräckan som blommar, men i höst sätter vi lökar i den här rabatten (precis som i torvpartiet och alla andra rabatter vid entrén). Våren har inte varit kul på den här sidan av huset.
 Eftersom den här sidan av huset vetter mot norr är det inte mycket sol här, men skuggbräckans brokiga blad gör att det verkligen ser ut som att marken är lite solbestänkt!

 

Rosenträdgården med det ofärdiga arbetet (som man inte gärna visar upp, men...). Bilden till höger visar en hårt ansad New Dawn under fruktansvärda levnadsomständigheter (rabatten närmast). Den här platsen är inte ämnad för denna ros, som alldeles strax ska få sin fasta plats i trädgården.
Bilden till höger visar hur rabatten UTAN angrepp ser ut på håll - man ser knappt de nedklippta rabattrosorna mellan all kantnepeta. Utanför rabatten växter backtimjan. I resten av gången ska jag fylla på med gråtimjan istället; de blir inte lika stora och skapar med sin annorlunda bladfärg en kul kontrast (hoppas jag) till de mer kuddformade och högväxta backtimjanplantorna. I den här rabatten (som omnämnts som mittenrabatten i förra inlägget) skall i sommar en Flammentanz få flytta in - därför måste den här sidan av huset målas i år. I bakrunden syns vår Pontiac Firebird, som fortfarande är i behov av ett nytt batteri.

Den omtalade mittenrabatten.

Här är den rabatt som blivit mest angripen varje år. Iceberg på höger hand som börjat få fina knoppar, Leonardo da Vinci är deppig och aväten som alltid till vänster. Titta noga, du hittar honom säkert som en mager pinne bakom en tanig kantnepeta. Lammöronen trivs hur som helst, lika så fingerborgsblomman. Kantnepetan här har inte tagit sig lika fint, även om jag frösådde alla samtidigt.

Timjan även utanför den här rabatten, glad som alltid. Tacksam växt!












Nu gäller fortsatt arbete med vårängen längs vår uppfart! Vi måste plantera de sista växterna nu innan det börjar regna, så att vi slipper vattna dem allihop.

Till nästa gång;
Puss och kram!









3 kommentarer:

  1. Så fint med en gärsgård som dyker upp så där utan att man vetat om den. Det är något alldeles speciellt med gärdsgårdar tycker jag. Jag höll ofta till på en bondgård i yngre tonåren, och har speciella minnen av sånt. Din fina naturtomt gillar jag.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg du har.
    Jag gillar också det gammeldaxa stilen.
    Gärdsgård det har vi runt hela tomten ute på sommarstället där vi har vår trädgård.¨

    Mycket jobb men en härlig sysselsättning är det med trädgård.
    Lycka till med planteringarna.

    Ha en fin dag
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Ja visst är det vackert med gärdesgårdar! Hittar man en vill man ju ta hand om den!
      Jag tycker precis som du om den gamla stilen, Gunilla, även om det är spännande med nytt också!
      Tack Ingela, det var kul att höra! Vi försöker så gott det går hitta en bra balans mellan vår vilda och vår "tama" trädgård ;)

      Radera