lördag 21 juli 2012

Rhododendron igen.

Har hittat en småvuxen azalea som jag bara måste ha i min lite sura blå rabatt: R x rossatum 'Gletschernacht'. Såg att den såldes flitigt för ett par år sedan men verkar idag vara mer eller mindre bortglömd.
Denna azalea blommar i blått och får en riktigt vacker höstfärg, klarar sig i zon 3 och älskar sol. Perfekt för mellanterassen i blå rabatten (nedanför Buddleja davidii 'Nanho Blue' och snett ovanför hortensian). Jag har lite problem med att hitta blåblommande buskar, medan högväxta perenner till samma "hylla" är desto lättare - nästa år kan jag dela både stormhattar och riddarsporrar. Har även planterat ytterligare en av min brors rosa pioner här, så variationen med rosa, vitt och lila följer med uppåt. Var inne på att kila in en sommarbuddleja någonstans däremellan, samt vit flox.
Så till frågan. Någon som vet andra blåblommande buskar som trivs i zon 2-3?
Jag funderar på att chansa med en skäggbuske och en säckbuske, de klarar sig ju även om de fryser ned på vintern. Å andra sidan - finns bättre alternativ vill jag gärna veta. Är inte mycket för extrajobb med växter som egentligen inte hör hemma i min växtzon. I år chansar jag med en hibiskus, har placerat den vindskyddat i bra sol, klarar den sig blir jag väldigt glad. Buddlejan var förra årets chansning och den mår också fint även om jag borde klippt ned den hårdare i våras. Den är väldigt gles (jag beskar den så som man gör med sommarbuddleja - plockade bara bort gamla blomkolvar och risiga kvistar), så jag ska se om jag kan beskära lite hårdare nästa vår. En gren i sänder eller så, den kan ha svårt att skjuta nya skott på för hård ved.

Solen fortsätter skina och jag har - hör och häpna - varit tvungen att bevattna alla mina krukor hela veckan. Det har varit väldigt bekvämt med regn ur det perspektivet. På grund av det vackra vädret tog vi oss en länge efterlängtad promenad med mellanlandning på stranden. Fler än vi hade tänkt samma sak - här var trångt som i en sardinburk! Vi fikade, dottern fick badat och sedan samlade vi lite snäckor och tång. Snäckorna ska krossas och ges till hönsen, tången ska sköljas och gå ned i komposten. Det var raskt avklarat - raskare än planerat, för med den folkmängden på stranden blev vår uppgift en fara med risk för ihjältrampning.
Dottern är förkyld och trött. Har bara varit gnäll och sura miner hela dagen. Har inte hunnit plantera liguster eller syren, har försökt hålla hennes humör uppe, men nu ska jag plantera. Vi gör en klassisk syrenberså! Ligustern har jag fått av mamma, det är den vanliga vildväxande lövfällande sorten och jag vet precis var jag ska ha den!

Fortsatt trevlig helg allihop!

Bilden nedan: Stranden på Hamburgö, så vackert med de röda bergen i kontrast mot himmel och hav.

6 kommentarer:

  1. Älskar syrenbersåer! Klassiker som aldrig kan bli fel :) Blåblommande buske, den var svår... Buddleja och skäggbuske var de enda jag kom att tänka på och de har ju ju redan ;) Kommer jag på någon återkommer jag... Kram/Hon som talar med blommor

    SvaraRadera
  2. Vad fint med en syrenberså, var det vita eller lila blommor ni valt eller blandat kanske. Vi har syrener på jobbet runt gungorna sååå fint. Blåregn! Blå hortensia du bor ju i en bra zon. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåregn har jag ju inte ens tänkt på! Tack!
      Jag har valt att ha endast bondsyren i bersån, främst för att vi vill ha den där gammaldags känslan, men det tog lång tid innan vi bestämde oss för set.
      Syrener runt gungorna! Så mysigt!

      Radera
  3. Hej,
    Jag fick precis ett vitt blåregn, det tror jag också på när det väl tar sig... Finns så mycket fint och så mycket man vill ha :-)

    Ha en härlig dag!
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitt blåregn är så vackert! Nästan som taget ur en saga - sådana skulle man ha någonstans...

      Radera