fredag 20 juli 2012

Tupp eller höna?

När Roberta flyttade hem till oss berättade de vi köpte henne av att hon var en höna, men jag har tvivlat sedan dag ett. Till att börja med kallade jag henne för Sid Vicious för att hon ser ut som ett punkyngel. Det är ett par saker man kan titta på för att könsbestämma en tupp/höna - ett exempel är kam och slör. Tuppar har större sådana, dessutom är tupparnas rödare. En höna får röd kam när hon ska värpa. En annan sak man kan titta på är fjädrarna runt halsen. Är de långa och spetsiga är fågeln högst sannolikt en tupp medan rundade fjädrar är tecken på kvinnligt kön.
Så kan man ju också granska de bakre regionerna - stjärtfjädrarna. Jag har suttit och stirrat på hönsrumpor i en timme nu och det börjar kännas en aning förvirrande. Ja, fjäderfärumpor svåra att könsbestämma har jag kommit fram till.
Ungtupp i så fall, för inget galande än.
Nu har jag alltså suttit och försökt komma underfund med Roberta. Varför jag verkligen har börjat tvivla på allvar idag är för att hon så fort Günther har tittat bort har antastat hönorna. Günther är ju HENS bästa vän, så jag tycker att det är en lite ful attityd bara där, men värre blir det: hönorna är inte alls med på leken och HEN försöker inte ens smickra och förföra dem med lite dans! Det är ren våldtäkt! Dessutom ger HEN sig bara på de små söta Dvärgkochinhönsen, vilket gör det hela nästan skrattretande, även om jag försöker behålla en bekymrad rynka i pannan och gör vad jag kan för att inte fnissa. Sid/Roberta är rejält stor och hönan som får HENS ömma låga att brinna är i första hand Dagmar. Hon försvinner helt under det stora åbäket till höna/tupp och det enda som avslöjar var hon finns är hysteriskt kacklande protester. Jag vet inte om det beror på Sid-Robertas väl tilltagna kroppshydda som gör att Günther inte gör något åt saken, eller om han har en deal med HEN: "Vi delar på brudarna om du håller min rygg" eller nåt. De spottade sig säkert i nävarna och skakade hand också.

Så till observation. Roberta/Sid har en ganska liten kam, lika så är slöret inte så stort. Däremot är de verkligen röda, och så vitt jag har märkt har inte HEN lagt några ägg ännu.
Vidare har HEN spetsiga fjädrar runt halsen men bakdelen är inte så pampig som man kan tycka att en tuppbakdel borde vara.

Denna observation fick mig också att börja granska Fröding lite noggrannare. Trots att han har en stor fin röd kam och ett riktigt ståtligt slör har han ingen ordentlig tuppstjärt eller ens den ståtliga hållning som tuppar i regel har. Till och med bebis-Jussi ser mer ut som en tupp.
Lite oroad över något jag läste idag. Tuppar som man kelar för mycket med kan bli folkilskna när de blir könsmogna. Jag får helt enkelt sluta kela med min lille pluttis :'(

Och här är resterna av kladdkakan. Idag mår jag mycket bättre :)

2 kommentarer:

  1. Japp, det ser gött ut du! Får nog baka kladdkaka snart, dom husliga göromålen har inte stått på prio ett sedan jag startade eget, men maken har blivit en jävel på att laga mat! ;-D
    Jag skulle till Tommy den 11.e, men nu verkar det som om jag skall norrut då :-( Hur skall detta gå, inga nya roligheter till min trädgård :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedrans. Nåja, det står med i programmet för nästa år med ;)
      Huslighet står knappt med på kartan så här års, du vill inte veta hur det ser ut inomhus här X(

      Radera