tisdag 3 juli 2012

Vad som är riktigt tråkigt...

...är att ägna en (EN!) timme åt att tejpa ett (ETT!) spröjsat tvåglasfönster med maskeringstejp. Fast det är klart. Spröjsar innebär minst fyra rutor per glas och dessa har naturligtvis två sidor. Ännu bättre är det när tejprullen plötsligt tar slut. Naturligtvis målar man ändå och inser att det inte var så lätt som man trott. Slöseri på en timme om jag ändå får skrapa glas.

Nu vill jag påstå att jag har haft mycket att göra och därför inte skrivit på länge. Jo, att måla fönster tar tid, men det finns ju andra saker som är roligt att göra, och jag är inte svårförledd!

Jag hann alltså måla ett fönster i tisdags. Två om man inte räknar dem i par. De blev dock riktigt snygga i engelskt rött, och ljuset spelar mycket bättre i rummet efter att insidorna blivit vita. Träfärgat är visserligen vackert, men det blir väldigt mörkt i vårt lilla hus. Varför jag bara hann med ett? Hör och häpna:

Eftersom dottern fick herrbesök med moderligt sällskap, var det lätt att lämna allt det där för en stund, mycket lättare att hänge sig åt umgänge och tedrickande medan barnen lekte. Jag kände mig som någon ur Jane Austenböckerna, någon av de mer korkade birollerna (och med fula men å så underbart sköna arbetskläder). För när jag ägnat en timme åt tejpning och sedan svurit över att tejpen tagit slut tittar min väninna på mig som om jag verkligen är fullkomligt clueless.
"Tejpa? Varför då? Det är ju bara att måla, är du osäker på handen kan du ju ha en bred spackelspade till stöd. Det som trots allt kommer utanför är ju bara att skrapa bort!"
I det ögonblicket kunde jag aldrig ha övertygat någon om att jag faktiskt är en äkta brunett, för jag saknade helt svar och satt som en fågelholk. Drack lite te för att se upptagen ut och tackade sedan för tipset. Jag kan ju tillägga att nästa fönster gick betydligt snabbare att måla ;)
Men min väninna gick inte hem tomhänt hon heller. När hon var här sist fanns ingen trädgård att tala om - det var vinter och förra sommaren hann vi aldrig ses ordentligt - så efter att ha gått runt i vår trädgård en stund fick hon sin allergi till trots en stor lust för att åka hem och rensa i rabatter och plantera växter :D

Baldersnäs


Jag och min mamma kom iväg på en liten minisemester till Dalsland dagen efter. Min mamma fyller år i mitten av juni och jag tyckte att hon behövde göra något istället för att få något. Jag hade en trädgårdsresa i Båstad planerad, men mamma blev dålig och orkade inte åka så långt. Det blev Baldersnäs över dagen, ett ställe som är otroligt vackert planerat! Pionerna blommade för fullt och överallt surrade det av bin.


Jag har hunnit lägga ytterligare någon kvadratmeter till min stenläggning, och eftersom vi köpt mer sand är de raskt fästa i marken. Dottern tycker att det är så spännande att hon bara måste gå på stenarna innan de fixerats, vilket innebär att jag måste gräva upp dem och rätta till dem.

Alla spaljéer för i år börjar bli klara. Nu gäller det bara att måla alltihop så att det håller ett par år.


Fler och fler rosor slår ut, däribland min älskade Leonardo! Lika så pionerna. Blå rabatten är verkligen blå!

En ny rabatt har påbörjats, den som New Dawn ska flytta till. Jag upptäckte att min lavendel var på väg att slå ut men att den stod trångt bland all kantnepeta (den sådde jag i fjol, de har blivit oförskämt stora!), att jag planterade om lite. Lavendeln flyttades fram till rabattkanten och några kantnepetor fick flytta till den nya rabatten.

Hönshus är klart för inflyttning! En ny dörr är insatt och reden fixade - endast hönsgården och maten som saknas nu. Det ska bli så mysigt!

Ja, just det ja! Efter att ha letat efter gråtimjan överallt hittade jag fem plantor härom dagen. På Granngården av alla ställen! De har planterats och ser ut att trivas, men innan dess tog jag massor av sticklingar. När jag ändå var ingång passade jag på att prova med lavendeln också - de som har klarat sig här måste ju bli fler!

Så som vanligt fortsätter trädgården vara full av påbörjade men ofärdiga projekt.

Om någon ska ha riktigt stora förpackningar med lökar nu i höst vill jag bara tillägga att Bulbs.se säljer rejäla säckar med lökar. Jag har rejält med yta att fylla om alla sticklingarna tar sig :D

4 kommentarer:

  1. Hej Helena! Nu har jag hittat och läst din fina blogg. Jag känner så väl igen mig själv i så mycket du skriver :D Man vill ju så mycket i trädgården och så ska man få ihop allt med barn och husdjur och allt vad det är.. :) Jag gillar dina fina bilder! Kika gärna in hos mig om du har lust :) Kram! / Hon som talar med blommor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Visst är det svårt att hinna med allt - eller nja, snarare inom den tidsrymd man själv har satt upp :/
      Det är väldigt kul dock när alla är med i trädgården.

      Radera
  2. www.texasblogg.texasplace.se7 juli 2012 17:55

    Det är ett himla jobb det där med fönster. Vilken tur att du fick lite tips så du slapp tejpa. Jag hade faktiskt inte heller kommit på det där med spackelspaden.
    Du har en Award att hämta hos mig om du vill.

    Ha det bra med fortsatt arbete i hus och trädgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Nej visst är det tacksamt när man får tips som avsevärt förkortar arbetstiden?
      Jag ska titta på den där awarden, det är svårt att skriva om sig själv på det viset!

      Radera