söndag 26 augusti 2012

Höst?

Ja, det verkar ju så i alla fall. Så här års är trädgården lite lagom ointressant - än så länge - så jag och min dotter letar oss utåt. Igår plockade vi både lingon och svamp och lingon finns det fortfarande gott om precis runt huset. Kantarellerna lyser gula i skogen och det är väl ändå svampen man längtar efter så fort det blir höst?

Fast naturligtvis skulle jag gärna ha några fruktträd också.

De amerikanska blåbären ger rikligt med bär, även om vi inte gör något av dem - vi äter dem direkt där vi plockar dem.
Ja, det är väl inte bara jag som tycker det är trist att gå tillbaka till jobbet när det händer så mycket i naturen. På något vis känns det som att så fort semestern är slut så tar även sommaren slut, även om det är soligt och varmt en bra bit in i september. Allt man hade tänkt göra läggs på is inför nästa år. Jag hann inte måla klart alla fönster, jag hann inte lägga klart min stengång och jag hann inte bygga upp de rabatter jag hade tänkt bygga upp. Å andra sidan hann jag med så mycket annat. Jag har lekt med min dotter, jag har badat, jag har varit på utflykter, jag har i alla fall lagt en del av stengången och några fönster är målade. Nästan hälften av fönstren faktiskt.
Och med hösten kom ju näckrosen också. Den blommar så vackert i rött.

8 kommentarer:

  1. Vad bra att du gläds åt det du gjort och inte bara fokuserar på det ogjorda. Visst är det ljuvligt med svampplockning och alla goa bär. Röd näckros.. ja det är lyx det. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar hösten! Det är en sak som är synd med hösten dock i detta karga landskap - man hinner aldrig få de underbara höstfärgerna. Det kommer alltid en höststorm och sliter med sig alltihop! Svamp är så kul att plocka, jag och min dotter brukar ge oss ut ett par gånger i veckan om vi hinner ;)

      //Amatören

      Radera
  2. Ja, så härligt när man kan gå ut i skogen och plocka bär och svamp.
    Jag gillar hösten, men håller med om att man skulle vara mer ledig så man hinner vara ute mer.
    Näckrosen var fin. Våra verkar ha blommat över nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt skäl att komma ut på promenad även om det ösregnar ;)

      Radera
  3. Kan bara hålla med. Kantareller är mycket roligare än trädgård såhär års. Men lingon, nää, har alltid tyckt det är en pina att plocka bär ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är rätt mysigt att plocka både svamp och bär - ett gott skäl att smita ifrån allt som man BORDE göra och komma ut på promenad istället ;)
      Dessutom håller jag dottern sysselsatt :P

      Radera
  4. Oj, vilken UNDERBAR näckros du har! Den hade jag gärna velat ha :) Jättemysigt med svamp och bär nu, håller verkligen med om det. Fin skörd ni fick där. Ha det gott! / Carolin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är näckrosen härlig!? Och röd! Har mycket rött vid entrén till huset ;)
      Det är en finsk sort som klarar sig även i riktigt grunda dammar, minns ej vad den heter tyvärr, men den blommar fortfarande!

      Radera