torsdag 9 augusti 2012

Tillbaka till verkligheten

Näckrosen är på gång att börja blomma!
Ja, för nu har jag:
1. Inget mer av Tolkien att läsa
2. Börjat jobba igen
3. Ett 70-årskalas att förbereda.

Jag fyllde 30 på nyårsaftonen (som var senast) och i september fyller gubben 40, vilket naturligtvis kräver ett hejdundrande kalas. I trädgården. Med risk för spyor, fimpar och skräp i eventuellt nedtrampade rabatter. Gråter vid tanken!
Det blir maskerad. Jag har ingen aning om vem jag ska klä ut mig till, men funderar starkt på Marge Simpson. Blå hårspray, gul kroppsfärg och grön klänning borde ju inte vara så svårt kan man tycka. För att vara ärlig har jag verkligen ingen aning. Tjock Elvis med en smörgås i högsta hugg hade varit kul förstås! Som kvinna är är jag nog ingen övertygande Elvis.
Mina stackars rabatter kommer lida - och jag som äntligen har börjat få ordning på dem! Eller ja, ordning och ordning. Ogräset frodas, ingenting är färdigbyggt och rabatter som mynnar ut i vild skog på ett ytterst oorganiserat sätt; vet inte om jag skulle kalla det att ens vara i närheten av att börja komma i ordning.
Kan man sätta staket runt allt för att hindra folk att gå i det? Skulle bli staket överallt då...
Höns är också rätt bra på att trampa omkring, men som tur är har de än så länge inte gjort någon större åverkan - de sandbadade i löjtnantshjärtat så till den milda grad att där nu bara sticker upp ett par magra kvistar.
Jussi sandbadar - doch ej i ljtnantshjärtan.

I helgen var min svåger med min lilla guddotter på besök, "så helgen blir i alla fall lugn", tänkte jag. Tänkte att jag kunde skicka iväg dem allihop en sväng till Nordens Ark så att jag kan måla ett par fönster till. Nja, inte riktigt, men trevligt hade vi! Vilstolarna flyttades från balkongen ut i trädgården och har sedan dess blivit betydligt mer flitigt använda. Jag hann också ta årets första dopp i havet, vilket var så trevligt att jag gjorde om det!

Jag har lagt ytterligare ett par stenar till min gång. Stenar som inte har hunnit sätta sig innan kalaset. Det börjar bli riktigt bra! Eftersom jag inte hittat mina gamla foton (kan inte förstå var de är, såg dem ju för bara ett litet tag sedan), kan jag inte visa den stora skillnaden.

Sid, aka Roberta
Idag fick vi hem en ny tupp också! En kompis kunde inte ha kvar sin, så vi gjorde ett byte. Han fick två äggläggare och vi fick hans stiliga Brahma. Han är bara barnet, men redan större än vildvittrorna. Jussi, min lilla älskling, har blivit en ståtlig ungtupp att vara stolt över och tar väl hand om de andra ungdjuren (som inte heller är så små längre - dotterns kycklingar har fått tät och fin fjäderdräkt och vuxit till sig ordentligt! Just nu blir det alltså mest dem jag fotograferar).
Men en del blommor har det blivit på foto trots allt! De här jättestora vita liljorna har slagit ut och näckrosen är på gång! Första gången jag får se den i blom, det ska bli spännande!

Sid har vuxit upp till en mycket ståtlig tupp som tar hand om höns och kycklingar på bästa sätt. Visst är han fin? Vet inte vad som hände, helt plötsligt stod han bara där och var så här snygg. Kan det ha med passerad pubertet att göra?

Jag vet att hans färger kanske inte är i utställningsklass, men kolla in dem! Han får verkligen karaktär!



Alla kycklingarna har fått fjädrar och vi är nu ganska säkra på att vi har åtminstone ytterligare två tuppar. Ett litet bekymmer, men å andra sidan vet vi att flocken av höns är väl försvarad mot rovdjur.
Dagmar har bestämt sig för att hon ska ha kycklingar också. Fel årstid, jag vet, men nu ligger hon och ruvar på tio ägg. Vi valde att köpa avelsägg den här gången, eftersom Dagmar och Sid har ett tycke för varandra. Är lite nyfiken på hur ett sådant barn skulle se ut, men vill inte gärna experimentera just nu.

Blommande liljor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar