lördag 25 maj 2013

Det som göms i snö

  Ja, den här vintern har väl knappast gått lätt fram åt någon av oss. Ska njuta av sommaren lite extra mycket i år så att jag inte saknar den lika mycket nästa vinter. I år blir det mest att uppskatta det som finns och så gott det går se till att rabatterna inte ser tomma ut. Varför?

1. Fem av mina rosor har dött, de fem jag älskar mest :(
2. All min lavendel har dött :'(
3. Mina vackra blå hortensior har dött XC
4. Mina vackra tistlar och tornväxter har dött (om du kan komma på någon mer emoticon för att beskriva sorg - inkludera den här)
5. Hibiskus, buskmalva... Orkar inte rabbla upp allt, men mycket är det. Tur att jag sådde honungsört som utfyllnad och godis till bina.
6. (Även om det står först på min dotters lista) kiwin och vindruvorna.

Turen i oturen är att den efterlängtade blå rhododendronbusken som jag hade skrivit på önskelistan var slut överallt, för den hade varit en chansning som definitivt inte hade klarat sin första vinter under dessa omständigheter.

Men... I höstas upptäckte jag en otroligt vacker kombination i min trädgård: blå hortensior och kärleksört. I år tar vi alltså tag i hortensiorna igen, men kanske bör jag se om jag hittar något härdigare? Hittills har mycket i trädgården varit ett experimenterande för att se hur den lokala växtzonen är, men jag tror att jag skall strunta i det och bara koncentrera mig på sådant som jag vet kommer klara sig.

Och naturligtvis finns det alltid solsken. Med våren kom massor av små söta kycklingar, dessa bor i mitt sovrum. Jag hade ett par elever på besök under min sjukskrivning, och de trodde väl att jag höll på att fullkomligt förlora förståndet när jag vide dem hönorna i mitt sovrum.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar